martes, 22 de diciembre de 2009

Pompeu Fabra

A Comunicació oral, escrita i digital ens van introduir en el món dels diccionaris, com a més significatius vam destacar cinc(estan endreçats cronològicament):
  • Pompeu Fabra.
  • Mossèn Alcover i Jordi des Racó (recull: català, balear i valencià).
  • Joan Corominas.
  • Gran enciclopèdia catalana.
  • Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans(DIEC) és un recull dels demés diccionaris.
Quan van estar anomenats, es van crear grups per a buscar la història de cada autor o diccionari, segons el cas; i per a buscar un verb(comunicar), un substantiu(escola), un adjectiu(infantil), un adverbi(aviat) i una preposició(amb). Jo vaig treballar amb el grup que feia Pompeu Fabra.

  • Comunicar(1)Fer que un altre participi (d’allò que posseïm), fer transmetre.(2)entrar en relació, en comerç d’idees, interessos, etc... amb algú(3) estar en relació mitjançant un pas.
  • Escola (1)Establiment on s’ensenya. (2)conjunt de deixebles que segueixen una mateixa doctrina filosòfica, literària, artística...(3) noi que serveix en els monestirs i esglésies per ajudar a missa i altres ministeris de l’altar.
  • Infantil Pertanyent o relatiu a la infància o a l’infant; propi d’un infant.
  • Aviat adv: Dins poc temps, sense tardar.Vine aviat, no triguis.Avui has vingut més aviat que ahir.
  • Amb prep: Preposició que denota una situació comuna, l’acompanyament, la concurrència a una acció, el contracte, l’instrument, el mitjà. Anar amb bicicleta. Comprar-ho amb els meus diners. Aconseguir una cosa amb precs, amb amenaces. Parlar amb vivor./ Envers.És molt bo amb els pobres//Amb que loc. conj. condicional. Ell ho farà avui mateix amb que li envieu un ajudant.
A més a més la setmana següent vam elaborar tres escrits reflectint a cadascun d'ells Pompeu Fabra i els diferents tipus de llenguatges: quotidià, poètic i publicitari. Són els següents:

  • Llenguatge quotidià:
Escena: Al vago de tren que llegeix al diari exclama embotat amb el seus grup d’amics.

-Coneixeu qui és el Pompeu Fabra?
-Aquell va que dir comunicar era entrar en relació amb algú?
-Amb! Si! la preposició que denota una acció comuna.
-A mi em sona perquè el vam treballar a l’escola.
-Aquest establiment on s’ensenya que lluny que ens queda
-Amb aquesta conversa que s’ha atreveixin a dir que els adolescents som infantils i que els nostres actes son propis dels infants.
-Avui hauria de arribar aviat a casa!
-Dintre de poc temps arribarem a la nostra parada.

  • Llenguatge poètic:

POMPEU
Oh! Pompeu Fabra,
Mira que tu també vas tenir una infància...
Pioner en el teu conjunt de paraules
Ens has fet d’escola.
Una a una definides les paraules
Fas la nostra doctrina literària
Amb les teves sabies definicions
Base de les nostres primeres coneixences
Rebràs la nostra visita
Aviat, potser demà.

  • Llenguatge publicitari:
Les segones parts mai han estat bones, queda’t amb el primer. Pompeu Fabra, l’origen.